۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۹:۳۳

بلومبرگ بررسی کرد

تأثیر مذاکرات اقتصادی اروپا و آمریکا بر روابط آنها با ترکیه

تأثیر مذاکرات اقتصادی اروپا و آمریکا بر روابط آنها با ترکیه

بنا به تحلیل این رسانه آمریکایی وارد نکردن ترکیه به مذاکرات تجاری آمریکا و اروپا موجب خواهد شد تا گرایش ترکیه به سوی روسیه و ایران زیاد شود.

به گزارش خبرگزاری مهر ، به بهانه سفر ماه آینده "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا به اروپا برای آغاز مذاکرات تجاری برای ایجاد یک بلوک تجاری بزرگ که تا به حال در جهان بی سابقه بوده است، سایت شبکه آمریکایی "بلومبرگ" در مطلبی به مذاکرات تجاری آتی آمریکا و اروپا و آسیب های احتمالی آن بر اقتصاد ترکیه پرداخت.

آمریکا و اتحادیه اروپا در سال گذشته حدود 645 میلیارد دلار همکاری تجاری داشته اند و همچنین سرمایه گذاری خارجی مستقیم بین آنها نیز حدود 3.7 تریلیون دلار بوده است.

بنا بر این گزارش، اکنون که آمریکا و اتحادیه اروپا در آستانه مذاکرات برای آغاز همکاری های اقتصادی جدید قرار دارند باید راهی نیز برای حضور ترکیه که از شرکای استراتژیک آمریکا به حساب می آید در این همکاری ها یافت شود.

به عقیده نویسندگان این مطلب، ورود ترکیه به این همکاری ها تا حدود زیادی به ملاقات "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور این کشور و "باراک اوباما" همتای آمریکایی وی در تاریخ 16 می در "واشنگتن" بستگی دارد.

در ادامه این تحلیل می خوانیم که خارج شدن ترکیه از همکاری های 3 جانبه با آمریکا و اتحادیه اروپا این کشور را از نظر اقتصادی با مشکل مواجه خواهد کرد و همچنین پیام های سیاسی برای آمریکا و اتحادیه اروپا به همراه خواهد داشت.

"علی باباجان" معاون نخست وزیر ترکیه در این مورد می گوید: در صورت قطع همکاری تجاری ترکیه با آمریکا و اتحادیه اروپا ترکیه حدود 2.5 درصد از تولید خالص داخلی (معادل 20 میلیارد دلار) متضرر خواهد شد که همین امر موجب نگرانی رئیس جمهور شده و وی نیز مراتب نگرانی خود را در نامه ای در ماه مارس به باراک اوباما اعلام کرده است.

بنا بر این تحلیل، سوال دیگری که در این مورد مطرح می شود این است که آیا در صورت وارد نکردن ترکیه به این مذاکرات آیا حزب حاکم "عدالت و توسعه" ترکیه همچنان در پی پیوستن به اتحادیه اروپا خواهد بود یا اینکه از این مسئله به عنوان بهانه ای برای عقب کشیدن از عضویت در اتحادیه و گرایش به روسیه و شرق بهره خواهد برد.

گزینه دوم یعنی عقب کشیدن حزب عدالت و پیشرفت از عضویت در اتحادیه اروپا پیام سیاسی نیز برای هم پیمانان ترکیه خواهد داشت زیرا ترکیه برای جبران مشکلات اقتصادی ناشی از اتمام این همکاری و رونق دادن به اقتصاد خود به سمت همکاری با کشور هایی نظیر ایران و روسیه خواهد رفت و در نتیجه به مجموعه ای از خواسته های غربی ها در مورد دموکراسی در این کشور تن نخواهد داد.

کد خبر 2054302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha